Lista fyr

• Skrevet 28.07.2017
  • Klokken 21:53

Hallo alle sammen! Da var det fredag alt, og allerede en uke siden disse bildene ble tatt. Forrige fredag besøkte nemlig Nina og jeg Lista fyr på vei inn til Kristiansand. Og til tross for dårlig vær var det faktisk utrolig fint å se utover. Virkelig verdt turen!

Jeg kom hjem fra Oslo for en times tid siden. Familien og jeg dro inn dit etter jobb for å kikke litt rundt og spise middag. Vi spise på Louise, og fytti så god mat de hadde der! Jeg bestilte meg blåskjell og fries (har blitt hekta) og hvitvin, noe som var helt perfekt. Jeg gjorde meg sikkert også en av de dyrere spontankjøpene jeg har gjort opp igjennom, som jeg gleder meg til å vise dere hva er. Nå erre fredagskveld som skal tilbringes med french fries, GOT, Pepsi Max og Criminal minds. Måtte denne fredagskvelden bli bra for dere alle! ♥

Utsikt over byen

• Skrevet 07.07.2017
  • Klokken 10:48

Tibidabo

God formiddag! Da er familien og jeg tilbake i Torrevieja, og klar for en uke til med solings. Det regner dessverre litt her nå, men håper det skal roe seg etterhvert, og at solen titter frem. Jeg har jo fortsatt litt bilder igjen fra Barcelona som jeg ikke har vist, så det kommer litt sånn etterhvert. Har også litt innkjøp å vise litt senere.

Temple Expiatori del Sagrat Cor

I går kom vi oss ut av hoteller rundt klokken 11 og trasket litt rundt i byen. Vi gikk innom litt butikker og kikket litt før vi gikk ned mot Picasso museet. Jeg er jo litt sånn småfan av Picasso, i den grad jeg interesserer meg for kunst, så det var mitt siste store ønske for turen. Det å få se så mange originale malerier som han har malt, og i tillegg donert selv til museet før han døde var utrolig kult.

Etter dette trasket vi til mathallen hvor vi fikk kjøpt mat, og Joakim og jeg fikk hamstret både makroner og dunkin donuts til togturen hjem. Togturen varte i hele 6 timer, da det var en time forsinkelse underveis. Godt var det uansett å komme "hjem".

Over ser dere bilder fra den siste attraksjonen vi besøkte på onsdag, Tibidabo med den karakteristiske kirken Sagrat Cor. Dette var også et ønske fra min side da jeg syntes at kirken utvendig minner meg om et Disney-slott. Det kommer dessverre ikke så tydelig fram på mine bilder, da det var vanskelig og få tatt av hele når jeg var så nær, men det er altså to store trapper opp til kirken på hver side som ender i en stor balkong. Virkelig en flott kirke på et fantastisk utsiktspunkt.

Nå ser det ut til å lysne litt her, så jeg skal sikkert ut i sola om ikke så alt for lenge. Ønsker alle en fin dag!

kommentarer: 2

Dag 2 i Barcelona

• Skrevet 06.07.2017
  • Klokken 09:29

La Sagrada Familia

God morgen alle! Famen og jeg har kommet oss opp og er straks klare for frokost. Vi har tatt oss litt bedre tid på morningen i dag enn hva vi gjorde i går. I går var vi jo på plass ved Sagrada Familia rundt 08.15, da vi skulle rekke å spise frokost et eller annet sted før katedralen åpnet klokken ni. Dessverre hadde ikke vi forhåndsbestilt billetter, og det var fullbooket.. Vi kom oss derfor ikke inn.. I stedet kjøpte vi oss billett til turistbuss og fikk dermed sett utrolig mye av byen på 1 dag. Vi var blant annet innom Camp Nou, da det var lillebrors store ønske. Han og pappa gikk inn, mens jeg og mamma satt på utsiden i mellomtiden. Vi var også innom det nasjonale kunstmuseet, og så en hel del andre ting mens vi kjørte forbi.

Museo Nacional d'Art de Catalunya

Vi fikk som sagt sette en hel del, og koste oss med masse god mat! Vi var også oppe på Tibidabo, men det kommer det mer om i et eget innlegg. I dag skal vi nok traske litt rundt i byen frem til toget vårt hjem går klokken 16.00. Ønsker alle en flotters dag!

Catedral de Barcelona

• Skrevet 05.07.2017
  • Klokken 15:00

God ettermiddag dere! Dette innlegget er forhåndsskrevet, da jeg antagelig nå er ute og farter et eller annet sted i Barcelona. Da jeg så at kveldsinnlegget i går ble så seint, kjører jeg heller forhåndspublissering i dag. I går ar vi jo som sagt inne i katedralen her i Barcelona. Katedralen ble bygd i tidsrommet mellom 1298 og 1420, og er med andre ord en relativt gammel bygning. Den var også relativt stor, til tross for at La Sagrada Familia ligger borti gata fra den.

Vil ønske alle en finfin onsdag videre, så får vi se hva fremtiden bringer inne på bloggfronten. Innlegget her er jo skrevet idag morrest, så vet jo faktisk ikke hva dagen har blitt brukt til annet enn i grove trekk.

Hardanger

• Skrevet 09.08.2016
  • Klokken 20:28

- Siste bildene fra Bergen/Hardangerturen med Nina.

kommentarer: 8

Vøringsfossen

• Skrevet 04.08.2016
  • Klokken 17:12

Over ser dere bilder ifra da jeg var på vøringsfossen for snart 2 uker siden. Har fortsatt en del bilder igjen fra Bergenturen til Nina, og meg, så blir nokå poste de litt innimellom. Dagen i dag har gått litt til sightsing i byen med bilen, bare for å bli litt bedre kjent. Ikeaturen ble avlyst, da jeg rett og sliett ikke gadd. Har heller ingenting jeg MÅ ha der akkurat nå, så da ble det heller litt kjøring rundt. Tenkte meg en tur ned på festningen nå, og etter det tenker jeg at jeg skal gjøre et forsøk på å finne Sirkus kjøpesenter. Ønsker alle en fin kveld videre! I kveld kommer dagens antrekk.

Fløyen

• Skrevet 31.07.2016
  • Klokken 19:30

Nå er det jo faktisk blitt en uke siden jeg kom hjem fra Bergen, og jeg har fortsatt sånn syv innlegg igjen å poste fra den turen. Uken har vært så fylt opp med vennebesøk og pakking, samt jobb at det har ikke blitt mye tid til annet. Nå er mer eller mindre hele rommet mitt pakket ned, og puttet i bilen, og jeg har tatt farvel (lol) med alle mine venner fra hjembygda. I morra i nitiden setter jeg og mamma kursen mot Trondheim i en fullpakket volvo v50, og jeg er så klar! Det er nå livet begynner! Jeg har til og med fått med muttern og fatterns gamle kaffemaskin, så dette kan jo bare bli bra.

Bildene over er tatt fra siste dagen i Bergen hvor jeg og Nina besøkte Fløyen, fantastisk vær og nydelig utsikt! Har faktisk ei venninne som begynner å studere i Bergen, så skal ikke se bort ifra at det blir flere besøk i denne flotte byen!

Nå skal jeg bruke resten av kvelden på å pakke ned alle skoene mine, og så er jeg faktisk ferdig med pakking! SKal prøve å få oppdatert dere litt i morra når vi har kommet frem til hotellet i Trodheim, om det er nett der da vel og merke!

Vemork 1943

• Skrevet 29.09.2015
  • Klokken 11:43

På lørdag besøkte vi også tungtvannsfabrikken på Vemork. Det er denne fabrikken som ble sabortert(sprengt) av norske sabotører i 1943. Nrk serien Kampen om tungtvannet dreier seg om akkurat denne sabotasjen. Den blir sett på som en av de mest vellykkede sabotasjene som ble gjennomført av norske sabotører under andre verdenskrig. Tungtvannsproduksjonen ble sprengt uten at et eneste menneskeliv gikk tapt. Tuskerne trengte tungtvann i utviklingen av atombomber, og tungtvann var en vare som var vanskelig for tyskerne å anskaffe, derfor var Vemork viktig for dem.

Jeg selv er veldig opptatt av andre verdenskrig og kan en del om den, innenfor spesielle områder (da Auschwitz spesielt) og syntes det var driitkult å få besøke denne fabrikken, som da egentlig er et kraftverk. Tungtvannsproduksjonen var noe de drev med ved siden av. Selv om jeg ikke var inne og så, da det var steng, er jeg veldig fornøyd me å ha gått rundt på området.

Nå skal jeg spise frokost, se på broen, og etterhvert ture av gårde til Lillestrøm for fysioterapi. Vi skrives!

Gaustatoppen

• Skrevet 28.09.2015
  • Klokken 12:33

På lørdag var familien og jeg, og noen venner av oss og besøkte Gaustatoppen. Vi gikk opp, selv om det er mulighet å ta sånn heis til toppen. Jeg kan garantere dere at det er en heelt annen opplevelse å gå opp. Det er et fantastisk landskap, som bare består av stein. Veldig spesiet egentlig. Turen var på ca 1 mil, til sammen både opp og ned. Og nærmere 1000 høydemeter. Dersom dere vurderer å gå denne turen, vi jeg virkelig anbefale det! Det er ganske ulent terreng, da det bare er stein, og ganske krevende underlag, men utsikten er virkelig verdt det! Det sies at man faktisk kan se så mye som 1/6 av Norges areal fra toppen når det er klarvær.

Etter at vi hadde kommet ned igjen dro vi til Rjukan og spiste middag på en resturant på toppen at Kossobanen, og dro senere å besøkte tungtvannsfabrikken. Har en del bilder derfra også, men de blir publissert i et eget innlegg.

Tabarca

• Skrevet 28.08.2015
  • Klokken 10:15

bruri var tørst.

Fant noen bilder fra jeg var i Spania som jeg så at jeg ikke hadde publissert. Disse bildene er fra vi besøkte øya Tabarca. Vi var der en av de siste dagene, vi gikk rundt å kikket litt og gutta snorkla. Var en utrolig fin øy, sett bort ifra at vi fikk ganske dårlig vær. Var overskyet og det begynte nesten å regne. Vi tok ferige ut dit og det var mulig å se på fiskene gjennom noen vinduer i bunnen på båten. Var alt i alt en veldig fin tur.

Salamanca

• Skrevet 21.03.2015
  • Klokken 22:13

Inne i den ene av katedralene i Salamanca

God kveld folkens! Nå er det snart to uker siden jeg oppdaterte dere her, noe som egentlig er sykt dårlig, med tanke på at jeg egentlig har masse bilder å publissere fra jeg var i Spania med klassen. Skulle egentlig ha blogget mer fra Spania, men der gikk det i ett fra sju på morningen til ni-ti på kvelden, så blogging ble desverre nedprioritert. En av byene som vi besøkte i Spania var Salamanca, som i hovedsak er en studentby. Byen er kjent for universitetet sitt og det er derfr utrolig mange studenter fra mange forskjellige land som studerer der. Samtidig så er byen også kjent for sine to katedraler, som etter min mening er en av de mest imponerende byggene jeg har sett, etter houses of parlament i London da, vel og merke. Jeg hadde hvertfall en utrolig fin tur til Spania, og koste meg veldig masse! Har en del flere bilder jeg skal vise, men tenker å dele det opp og publissere de litt innimellom sånn at det ikke blir så ensformig blogging den kommende uken.

Ankommet Ávila

• Skrevet 07.03.2015
  • Klokken 23:23

Det spanske slottet

Hola Chicos y Chicas! Da har jeg, Lene og resten av spanskklassen ankommet Ávila, etter en hel dag i Madrid og to lange flyturer. Vi fløy fra Norge til Spania, med mellomlanding i Frankfurt. Flyet til Frankfurt gikk klokka 06.20 i dag morrest, og det har gått i ett siden. Vi ankom Madrid rundt 12, etter å ha tilbrakt formiddagen på Lufthansa. Vi gikk litt rundt og så byen, og tok en del bilder, som dere ser over her. Det var utrolig varmt. Jeg har gått i shorts og t-skjorte i hele dag, og det har vært sykt varmt. Vi har også spist tradisjonell argentinsk mat og besøkt fotballstadioen til Real Madrid. Nå er jeg og Lene på plass hos familien vi skal bo hos denne uken, og har fått ordnet med Wifi og hele pakka. I morgen skal vi til Salamanca og satser på en flott tur!

Madame Tussauds

• Skrevet 20.02.2015
  • Klokken 22:40

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence)

Audrey Hepburn og Taylor Lautner

Audrey og meg (uten øyer da)

Selveste Madame Tussaud

♥Michael Jackson♥

Prinsesse Diana og Van Gogh

Madonna

John F. Kennedy

Hola! Som jeg nevnte i London innlegget så var jeg på Madane Tussauds på mandagen, og tok jo en del bilder. Tenkte derfor at det skulle komme i et eget innlegg, so here it is. Ikke såå veldig spennende, men jeg tok kun bilde av de personene som jeg syntes er interessante. Ellers så har dagen min gått i Lillestrøm og Oslo. Har blandt annet feiret Lene-Christine som fylte atten forleden med god mat og vin på Fridays.

snapshots from London

• Skrevet 18.02.2015
  • Klokken 20:37

London Eye

Houses of parliament i utsikten fra London Eye

Big Ben

Westminister Abbey

Buckingham palace

Hei Folkens! Da var London over for min del desverre. Var hjemme sent på mandag kveld. Hadde jo egentlig planer om å blogge fra London, men det var faktisk ikke noe tid til det. Alt gikk i ett fra seint fredags kveld til seint mandags kveld. Vi var fremme på hotellet i elleve tiden (britisk tid, 12 norsk tid) på fredags kveld, og da hoppet vi rett i seng. På lørdagen var det opp til frokost halv ni, og ut til Oxford street for å shoppe. Hele lørdagen gikk til shopping. På søndagen gikk vi litt rundt i byen for å se litt forskjellig. Tok bland annet London eye, så houses of parliament og big ben, westminister abbey og buckingham palace. Etter dette dro vi til Liverpool street for å finne boxpark oh Hype butikken. På kvelden var vi og så Musical, Thriller, noe som var meget bra. På mandagen startet vi dagen på Madame Tussauds hvor det var utrolig mye stilig å se på, før vi dro tilbake til Oxford med buss for å spise lunsj og handle det siste. I firetiden dro vi av gårde til flyplassen. Så som dere ser så har ting gått ganske i ett.

I går dro jeg og pappa ut på ikea for å kjøpe ny seng, så nå nærmer rommet mitt seg ferdig. Og på kvelden var jeg og så Fifty Shades of Grey på kino med Sina. Filmen var veldig bra! Dagen i dag har gått til Sims og Schoko bons, også har jeg fått spilt inn innkjøpene fra London på video til dere!

Hvordan har uken din vært så langt?

Going to London in 32 days

• Skrevet 12.01.2015
  • Klokken 08:53

Hey folkens! Har visst en liten stund nå at jeg skal till London i februar. Jeg får turen i 18 årsgave av mamma og pappa, og jeg skal reise sammen med mamma og farmor. Jeg har lenge hatt lyst til å reise til London, så jeg gleder meg utrolig mye! Vi skal være der en langhelg, så jeg får forhåpentligvis sett alt jeg har lyst til å se, og ikke minst shoppet masse. Er litt usikker på om jeg har nett på hotellet, men tenker uansett at jeg skal blogge masse fra turen, og skal selvfølgelig ta masse bilder. Planen er at vi skal se musikal også, og da Mamma Mia. Gleder meg så sykt!

Har du vært i London før?

Travel the world #1

• Skrevet 01.10.2014
  • Klokken 20:58

Jeg kunne heelt klart ha tenkt meg å besøke Paris. Ta bilde foran Eiffel tårnet, smakt ekte franske makroner og spist en ekte fransk frokost med croissanter. Virkelig et reisemål!

London er nok det stedet som står høyest på ønskelisten for øyeblikket! Det er såå utrolig mye å se der! Big ben, London eye, Madame Tussauds, musikaler, Buckingham palace og ikke minst shopping i Oxford street.

Roma er jo noe som er helt spesielt, da jeg er veldig interessert i Romerriket og i Colosseum og gladiatorer osv.. Kunne derfor selvfølgelig ha tenkt meg å reist til Roma og sett et ekte Colosseum fra romertiden. Det hadde vært en drøm!

Dette er da tre "typiske" europeiske hovedstader som jeg ønsker å besøke!  Jeg er veldig glad i å reise, og i å oppleve masse nye ting. Det er selvfølgelig mange andre steder i verdensom jeg ønsker å besøke, men jeg tenkte at jeg kunne dele det opp i flere innlegg. Er greit at ikke alt kommer på en gang.

Hvor vil du reise?

Evje 2014

• Skrevet 20.09.2014
  • Klokken 00:38

God kveld folkens! Denne uka har jeg tilbrakt på Evje sammen med klassen, og jeg tenkte nå at jeg skulle dele noen av bildene med dere! Det ble tatt veldig mange kule bilder fra de forskjellige aktivitene vi gjorde, så dette innlegget blir fyllt med maange bilder!

Vi var der fra lørdag til onsdag, og vi gjennomførte seks forskjellige aktiviteter på de dagene. Aktivitetene vi gjorde var:

• Battlefield
  • Klatreskogen
  • River tubing
  • Mountain bike
  • paintball
  • rafting

Vi startet den første dagen med klatreskogen og battlefield. Desverre ble ikke bildene fra den første dagen spesielt bra, men bildene fra de to siste dagene ble mye bedre!

River tubing og sykling

Bildene beskriver i stor grad hva det var vi gjorde på turen! I tillegg til dette så var vi jo samlet på hyttene på kveldstid og hadde forskjellige aktiviteter. Vi spilte blant annet kort, hadde quiz og lekte boksen går. Alt i alt en utrolig vellykket og morsom klassetur!

Må bare slenge med tidenes bilde av Andrea, Ola og mej. Hahaha, ler like mye hver gang jeg ser dette bildet!

Nå skal jeg hoppe i senga. Skal tidlig opp i morra for å spille kamp, etterfulgt av en tur til norwegian outlet! Godnatt alle sammen!

Klatreskogen

• Skrevet 08.08.2014
  • Klokken 13:43

God formiddag!

Jeg sa i går at jeg skulle poste bildene fra Evje i går kveld, men jeg var ikke hjemme før klokka halv elleve i går, så da utsatte jeg det til i dag i stedet! Vi var i Klatreskogen, som omtaales som Norges fineste klatreskog, noe jeg nesten kan skrive under på! Jeg har aldri klatret noe annet sted, men det var utrolig morsomt å klatre der vi var i går!

Joakim i Zip-Line og meg i fjellveggen.

Det var to forskjellige "klatreskoger" man kunne velge mellom. De hadde Discovery park, og Grand park. Vi valgte Grand park, som da var den lengste parken bestående av 6 "Sites", altså seks områder. Områdene besto av flere utfordringer som f.eks Zip-Lines og andre hinderet som spesielt satte balansen på prøve. Det var iallefall en utrolig kul opplevelse!

Nå skal jeg til morfar på pizzalunsj sammen med resten av gjengen. Ønsker alle en fin dag!

Har du vært i Klatreskogen noen gang?

kommentarer: 6

Preikestolen!

• Skrevet 06.08.2014
  • Klokken 22:08

God kveld alle sammen! Jeg har nå skrevet i flere innlegg at jeg skulle komme med noen fine bilder fra flere fine opplevelser denne uken. Og ukens første ble Preikestolen. Det var en utrolig fin tur, i strålende vær og vi var på ingen måte alene i turløypa heller. Turen var litt lenger og litt mer krevende enn vi først hadde trodd, men det ble på ingen måte noe problem. Tror turen ble på ca 9,5 km til slutt, og det var jo en del stigning i veldig kuppert terreng underveis. Jeg kan hvertfall skrive under på at utsikten var verdt alle de 9,5 kilometerene og at jeg nå i ettertid er veldig sliten i bena.

Her sitter jeg faktisk med bena på utsiden av kanten som dere ser på det første bildet i innlegget. Mamma fikk desverre ikke tatt bilde hvor jeg satt med bena utenfor fra den vinkelen som det første bildet ble tatt. Det hadde vært såå kult og hatt et sånt bilde. Men da vi kom på at vi burde ha gjort det, hadde jeg allerede sittet med bena uttafor en gang, og mamma holdt på å daue. såå, hun turte ikke å la meg sitte med bena uttafor en gang til. Hun var sikkert redd for at jeg skulle tryne utenfor kanten eller noe lignende.. Det er uansett kult å ha gjort det! Hadde angret om jeg ikke hadde gjort det.

Nydelig utsikt som jeg nevnte! Virkelig verdt turen!

Som sagt en fantastisk tur, som anbefales dersom man er glad i å gå på tur! Nå er planen å dusje og slappe av med "Hanna Montana The movie", hehe. I morra er det et nytt eventyr som venter, på Evje! Noen som kan gjette hva vi skal?

Har du vært på Preikestolen noen gang?